Varför träna under graviditeten?

FAQ – VANLIGA FRÅGOR

När kan jag börja med Gravid Preboot?
Så tidigt som du själv vill, men runt graviditetsvecka 12-15 brukar det vara bra att börja anpassa sin träning. Kommer du igång tidigt har du längre tid på dig att träna upp en funktionell kropp, minimera risken för graviditetsrelaterad smärta och förbereda dig inför förlossningen. Du kan träna på ett säkert sätt hela vägen fram till förlossningen.
 
Kan jag träna även om jag har bäckensmärta?
Bäckenlederna och kroppens övriga leder blir naturligt mer rörliga under graviditeten. Hållningen förändras när tyngdpunkten förskuts och bäckenet tippas framåt. En ökad svank och förändrad hållning  leder till smärta. Att förbättra rörelsemönstret, korrigera muskelobalanser och stärka upp de stabiliserande musklena i bålen hjälper till att lindra smärtan. Graden av smärta är individuell, du vet själv bäst vad din kropp klarar av och inte. Lider du av mycket smärta kan ett första steg vara enskild Gravid Preboot träning.

Jag har inte tränat på länge, kan jag vara med?
Självklart! Alla övningar går att anpassa och man tränar utifrån sin egen nivå.
 
Vad behöver jag ta med mig?
Träningsmatta/liggunderlag, en flaska med vatten och ev. träningsskor. Det går utmärkt att träna barfota!

När bör man inte träna som gravid?
De flesta mår bra av fysisk aktivitetet men prata med din barnmorska om du är osäker! Du kan behöva rådgöra med en läkare/barnmorska om du har besvär av, hjärtsjukdom, kronisk bronkit, lungsjukdom, högt blodtryck, fetma, diabetes, epilepsi, blodbrist, blödningar, havandeskapsförgiftning, försvagad livmoderhals, risk för förtidig förlossning och tvillinggraviditetet.

Varför ska man träna under graviditeten?
Att träna under graviditeten är en av de bästa sakerna du kan göra för dig själv och din bebis i magen, oavsett om du var aktiv redan innan eller ej. Förutom att bidra till mindre viktuppgång och färre graviditetsrelaterade problem som rygg- och bäckensmärta kan regelbunden träning bidra till minskat behov av smärtlindring under förlossningen, färre komplikationer och ett kortare förlossningsförlopp. För bebisens del så bidrar mammans träning bl.a. ett ökat näringsutbyte från moderkakan och bättre stresstolerans under förlossningen.

Kan jag byta Gravid Preboot mot Mamma Reboot efter förlossningen?
Föder du under pågående träningsomgång får du självklart ta igen missade pass på Mamma Reboot.
 
Hur får jag reda på om passet är inställt?
Behöver vi ställa in ett pass så finns den informationen på vår Facebooksida  www.facebook.com/BraKropp en timme innan passets start. Passet kan ställas in pga sjukdom eller vöderförhållanden under utomhusperioden.

Har du andra frågor eller funderingar hör du av dig till Caroline på info@brakropp.se / mobil 070-6804839.

Olaigatan 34   //   070-680 48 39   //   info@brakropp.se

Välkommen till BraKropp i Örebro – Träning, viktminskning, kostråd